BH Sens Ohjelmoitava IntelliSens TPMS-rengaspaineanturi UVS4053 Premium, titanium metalliventtiili

BH Sens Ohjelmoitava IntelliSens TPMS-rengaspaineanturi UVS4053 Premium, titanium metalliventtiili

BH Sens
48.95EUR
Alv 25.5%
Tuotetiedot
TuotenroTPMSUVS4053
Saatavuus Varastossa

TPMS rengaspaineanturi sensori HUF intellisens

 

TPMS intellisens HUF

Alkuperäisasennettujen rengaspaineantureiden markkinajohtaja IntelliSensin huippulaadukkaan anturin Premium-version uusi malli entistä suuremmalla automallien kattavuudella!

Premium-version edut Economy-malliin verrattuna:

  • Markkinoiden paras, jopa noin 99% kattavuus eri automalleista (Economy noin 95%)
  • Kääntyvä venttiili, joka mahdollistaa parhaan sopivuuden eri vannemalleihin

- IntelliSens antureiden käyttöikä on muita pidempi, sillä anturit aktivoituvat vasta ohjelmoitaessa ja kuluttavat akkua vain ajoneuvon liikkuessa

- suuri kattavuus eri automalleille

- anturia kehitetty paremmaksi kestämään suolaisia ja lumisia olosuhteita 

- mahdollisuus päivittää kattavuutta VT46- ja DT41-ohjelmointilaitteilla sitä mukaa, kun uusia automalleja tulee 

- pieni ja kevyt koko, helpompi tasapainottaa 

 

IntelliSens TPMS-rengaspaineanturi on markkinoiden ylivoimaisesti laadukkain ja kattavin ohjelmoitava yleistunnistin. Anturi kattaa huikeat 98 % kaikista automalleista!

IntelliSens valmistaa myös originaalit rengaspaineanturit suurimmalle osalle autovalmistajista. Tällä IntelliSens anturilla voidaan siis korvata rikkoutunut alkuperäisanturi tai anturit voidaan asentaa lisäsarjaksi esimerkiksi talvirenkaisiin.

Tarkasta IntelliSens antureiden sopivuus omaan autoosi täältä.

HUOM! Mikäli haluat tilata anturit valmiiksi ohjelmoituna, tilaa ohjelmointi erikseen täältä. Lisää kommenttikenttään ajoneuvosi merkki, malli ja vuosimalli.

IntelliSens TPMS-anturit on mahdollista kloonata, joilloin antureiden erillistä ohjelmointia ei tarvita. Kloonaus vaatii ajoneuvon läsnäolon, jotta tiedot saadaan kopioitua käytössä olevista antureista. Kloonaamalla ohjelmoidut anturit eivät tarvitse erillistä sopeutusta ajoneuvoon (eli määrätyn kilometrimäärän ajamista TAI OBD-sopeutusta TAI ajotietokoneen kautta tehtävää sopeutusta).  

Uusien antureiden käyttöönottoon liittyvät toimenpiteet voit tarkistaa oman autosi ohjekirjasta. 

Anturit on ohjelmoitavissa ATEQ:n valmistamilla ohjelmointityökaluilla, jotka on tilattavissa myös meiltä .

 

Anturin asennus

Käytä asennuksessa momenttiavainta, joka on asetettu 4.0 Nm. Varmista, että anturi koskettaa vannetta joka kohdasta, jotta anturi kiinnittyy oikein.

Kiristä mutteria momenttiavaimella jatkuvalla liikkeellä. Noin 3.0 Nm kohdalla liike hidastuu, kunnes muovinen kaulus irtoaa. Jatka kiristämistä lopulliseen 4.0 Nm momenttiin.

HUOM! Älä poista muovista kaulusta venttiilistä ennen asennusta!

 

Lainsäädäntö 

EU-asetuksessa 661/2009 on säädetty, että kaikissa marraskuun 2012 jälkeen tyyppihyväksytyissä sekä kaikissa marraskuun 2014 jälkeen myydyissä uusissa autoissa tulee olla rengaspaineen valvontajärjestelmä eli TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Suomessa Trafi on linjannut, että järjestelmän pitää olla toiminnassa uuden ajoneuvon myyntihetkellä ja aktiivisessa järjestelmässä tulee olla rengaspaineanturit ensiasennusrenkaissa (eli renkaissa, joilla auto rekisteröidään).

Vaikka seuraaviin rengassarjoihin antureita ei ole pakko laittaa ja järjestelmän voi jopa sammuttaa käytöstä, on järjestelmän käyttö kuitenkin suositeltavaa. Järjestelmä seuraa renkaiden paineita ja tämän ansiosta vähentää autoista syntyviä päästöjä ja lisäkuluja sekä lisää turvallisuutta. 

Kuinka TPMS- järjestelmä toimii?

Rengaspaineita voidaan seurata joko suoralla (aktiivisella) tai epäsuoralla (passiivisella) järjestelmällä. Aktiivisessa TPMS-järjestelmässä renkaaseen asennettu anturi mittaa suoraan renkaan painetta ja lämpötilaa. Passiivinen rengaspaineen seuranta havaitsee puolestaan vain  paineen alenemisesta johtuvan renkaan pyörimisnopeuden muutoksen.  Molemmat järjestelmät varoittavat kuljettajaa kojelautaan syttyvällä TPMS-varoitusvalolla, kun yksittäisen renkaan paine laskee 25% ohjeellisesta rengaspaineesta.

Uusien paineantureiden tunnistaminen

Jotta autosi tunnistaa uudet anturit ja TPMS-järjestelmän varoitusvalo sammuu, on autollesi tehtävä ns. uudelleenoppiminen (relearn). Tähän on kolme perustapaa: 

  • Autolearn: Auto tunnistaa uudet ilmanpaineanturit automaattisesti. Tämä vaatii vain autolla ajamista, jotta merkkivalo sammuu.
  • OBD: Uusien antureiden yksilölliset ID-tiedot ohjelmoidaan ajoneuvon keskusyksikköön ohjelmointityökalulla, liittämällä OBD-kaapeli työkalun sekä auton OBD-porttien välille
  • STATIONARY: Autokohtainen koodaus. Yleisintä amerikkalaisissa autoissa

Hyödyt

TPMS-järjestelmillä ja oikean rengaspaineen ylläpitämisellä on suuri vaikutus ajoturvallisuuteen ja ajon taloudellisuuteen.

Turvallisuus

Oikea rengaspaine takaa renkaan maksimaalisen suorituskyvyn. Kun rengaspaine on oikea, niin rengas pyörii kevyesti ja ohjautuu tarkasti. Väärä rengaspaine heikentää renkaan pito-ominaisuuksia,  jolloin esimerkiksi jarrutusmatkat pitenevät sekä vesiliirron riski suurenee.
 
Renkaan käyttöikä
 
Liian matala rengaspaine lyhentää renkaan käyttöikää. Rengaspaineen ollessa liian alhainen rengas kuluu nopeammin ja lämpeneminen voimistuu, kestävyys heikkenee ja esimerkiksi rengasrikon vaara kasvaa.
 
Polttoaineen kulutus
 
Rengaspaineen ollessa liian alhainen renkaan vierintävastus on suurempi, jolloin se tarvitsee enemmän energiaa pyöriäkseen. Tämä tarkoittaa sitä, että polttoaineen kulutus kasvaa. 

 

Rajoittamaton määrä tarvikkeita yhdellä postikululla vain 9.90 eur kotiovelle saakka, renkaiden tai vanteiden kanssa 24.90 eur (sisältää max 8 rengasta tai 8 vannetta tai 8 rengasta asennettuna vanteille ja rajattoman määrän tarvikkeita).