Alkuperäisasennettujen rengaspaineantureiden markkinajohtaja IntelliSensin huippulaadukas rengaspaineanturi entistä paremmalla autokattavuudella!
- IntelliSens antureiden käyttöikä on muita pidempi, sillä anturit aktivoituvat vasta ohjelmoitaessa ja kuluttavat akkua vain ajoneuvon liikkuessa
- suuri kattavuus eri automalleille
- anturia kehitetty paremmaksi kestämään suolaisia ja lumisia olosuhteita
- pieni ja kevyt koko, helpompi tasapainottaa
IntelliSens valmistaa markkinoiden ylivoimaisesti laadukkaimmat ja kattavimmat ohjelmoitavat TPMS-anturit. ECS1421 Economy -anturi kattaa jopa noin 95% kaikista automalleista! Tarvitessasi vielä suurempaa kattavuutta valitse anturin Premium-versio.
IntelliSens valmistaa myös originaalit rengaspaineanturit suurimmalle osalle autovalmistajista. Tällä IntelliSens anturilla voidaan siis korvata rikkoutunut alkuperäisanturi tai anturit voidaan asentaa lisäsarjaksi esimerkiksi talvirenkaisiin.
Tarkasta IntelliSens ECS1421 Economy -anturin sopivuus omaan autoosi täältä.
HUOM! Mikäli haluat tilata anturit valmiiksi ohjelmoituna, tilaa ohjelmointi erikseen täältä. Lisää kommenttikenttään ajoneuvosi merkki, malli ja vuosimalli.
IntelliSens TPMS-anturit on mahdollista kloonata, joilloin antureiden erillistä ohjelmointia ei tarvita. Kloonaus vaatii ajoneuvon läsnäolon, jotta tiedot saadaan kopioitua käytössä olevista antureista. Kloonaamalla ohjelmoidut anturit eivät tarvitse erillistä sopeutusta ajoneuvoon (eli määrätyn kilometrimäärän ajamista TAI OBD-sopeutusta TAI ajotietokoneen kautta tehtävää sopeutusta).
Uusien antureiden käyttöönottoon liittyvät toimenpiteet voit tarkistaa oman autosi ohjekirjasta.
Anturit on ohjelmoitavissa ATEQ:n valmistamilla ohjelmointityökaluilla, jotka on tilattavissa myös meiltä .
Anturin asennus
Käytä asennuksessa momenttiavainta, joka on asetettu 4.0 Nm. Varmista, että anturi koskettaa vannetta joka kohdasta, jotta anturi kiinnittyy oikein.
Kiristä mutteria momenttiavaimella jatkuvalla liikkeellä. Noin 3.0 Nm kohdalla liike hidastuu, kunnes muovinen kaulus irtoaa. Jatka kiristämistä lopulliseen 4.0 Nm momenttiin.
HUOM! Älä poista muovista kaulusta venttiilistä ennen asennusta!
Lainsäädäntö
EU-asetuksessa 661/2009 on säädetty, että kaikissa marraskuun 2012 jälkeen tyyppihyväksytyissä sekä kaikissa marraskuun 2014 jälkeen myydyissä uusissa autoissa tulee olla rengaspaineen valvontajärjestelmä eli TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Suomessa Trafi on linjannut, että järjestelmän pitää olla toiminnassa uuden ajoneuvon myyntihetkellä ja aktiivisessa järjestelmässä tulee olla rengaspaineanturit ensiasennusrenkaissa (eli renkaissa, joilla auto rekisteröidään).
Vaikka seuraaviin rengassarjoihin antureita ei ole pakko laittaa ja järjestelmän voi jopa sammuttaa käytöstä, on järjestelmän käyttö kuitenkin suositeltavaa. Järjestelmä seuraa renkaiden paineita ja tämän ansiosta vähentää autoista syntyviä päästöjä ja lisäkuluja sekä lisää turvallisuutta.
Kuinka TPMS- järjestelmä toimii?
Rengaspaineita voidaan seurata joko suoralla (aktiivisella) tai epäsuoralla (passiivisella) järjestelmällä. Aktiivisessa TPMS-järjestelmässä renkaaseen asennettu anturi mittaa suoraan renkaan painetta ja lämpötilaa. Passiivinen rengaspaineen seuranta havaitsee puolestaan vain paineen alenemisesta johtuvan renkaan pyörimisnopeuden muutoksen. Molemmat järjestelmät varoittavat kuljettajaa kojelautaan syttyvällä TPMS-varoitusvalolla, kun yksittäisen renkaan paine laskee 25% ohjeellisesta rengaspaineesta.
Uusien paineantureiden tunnistaminen
Jotta autosi tunnistaa uudet anturit ja TPMS-järjestelmän varoitusvalo sammuu, on autollesi tehtävä ns. uudelleenoppiminen (relearn). Tähän on kolme perustapaa:
Hyödyt
TPMS-järjestelmillä ja oikean rengaspaineen ylläpitämisellä on suuri vaikutus ajoturvallisuuteen ja ajon taloudellisuuteen.
Turvallisuus
Rajoittamaton määrä tarvikkeita yhdellä postikululla vain 9.90 eur kotiovelle saakka, renkaiden tai vanteiden kanssa 24.90 eur (sisältää max 8 rengasta tai 8 vannetta tai 8 rengasta asennettuna vanteille ja rajattoman määrän tarvikkeita).